09
Már

A múlt század üzenetei: vintage, mid century modern, retro

Három név, három stílus… Szinte mindenki számára ismerősen csengenek, sőt, sokak kedvencei közé tartoznak, de vajon tudjuk-e melyik stílus mit jelent, honnan jött, mit üzen – és a lényeg: miben is különböznek egymástól?

VINTAGE – AZ AZ IDŐSZAK, AMIKOR MINŐSÉGI DOLGOKAT KÉSZÍTETTEK

Magát a kifejezést eredetileg a borászatban és a fotográfiában használták, előbbinél a régi évjáratú nemes borokat, utóbbinál pedig az első fotokópiát nevezték vintage-nek.

Erről a két területről szűrődött át a divat világába és vált az 1920-as évektől a 60-as évekig a régies hangulatú öltözékek és lakberendezési tárgyak stílusának összefoglaló nevévé. A vintage tárgyak tipikus ódon, nosztalgikus, un. békebeli hangulatot árasztanak, részletgazdag kidolgozással, dús díszítéssel, fakó, mosott színekben, a fehér és finom pasztellek púderes, vagy cukorka (kék, zöld, rózsaszín, lila) árnyalataiban.

Előszeretettel nyúl a természetes textilekhez, a damaszthoz, csipkéhez, puha len anyagokhoz, de akár a fényes selymekhez is. A régi, használt darabokat újra és újra felhasználja, megőrizve azok eredeti szépségét – vagy azok még menthető értékes részleteit. A vintage stílus mindig valamiféle kifinomultságot képvisel, egyfajta életfelfogás, egy múltbéli utazás, ami a korokat tudatosan vegyítve a századforduló ódon báját varázsolja a ma jelenébe.

 

RETRO – RETROSPEKTÍV AZAZ VISSZATEKINTŐ

A 60-as, 70-es, talán még a 80-as évek elejét magába foglaló, jól körülhatárolható korszak berendezési tárgyait és stíluselemeit használja, azonban egyáltalán  nem célja a „használt” érzet kifejezése.

Jellemzői a szabályos geometrikus formák, a markáns, életteli színek, azon belül is leginkább a  narancs, meggypiros, a türkiz, és kivi-zöldek árnylatok, valamint a széles rétegek számára elérhető design / jellegű bútorok.

A geometrikus formák mellett a másik legjellemzőbb motívum, a hatalmas, feltűnő leegyszerűsített virág és inda minta, ami megjelent mindenütt a tapétától és függönyöktől a szőnyegeken át az edényekig – mindenütt. A design bútorok nem egyszer meghökkentő, néhol már futurisztikusba hajló formát mutatnak, ami különösen a 60 – 70-es években volt lázadó formáció. A retro stílus vidám, életteli, bátor és nem egyszer harsány megnyilvánulásaival szuperül bolondítja  a mai, modern és minimál trend feszes szigorúságát.

MID CENTURY MODERN – AZ 50-ES ÉVEK DESIGN IKONJAI

Az 1933-1965-ig terjedő időszak időtálló építészetét, belsőépítészetét, design bútorait és grafikáit foglalja magába, élükön a modern dizájnbútor gyártás ikonjaival.

Charles és Ray Eames Plastic
Oscar Niemeyer

A II. világháború után induló és hosszú ideig tartó gazdasági fellendülés következtében innovatív anyagok tucatjai jelentek meg, melyek szinte korlátlan lehetőséget adtak a tervezők kezébe. Ezek az új anyagok elsősorban  a műanyagok családjába tartoztak és természetüktől fogva,  mint ilyenek, jóval nagyobb formai szabadságot engedtek a kreatív tervezői fantáziának, egyre újabb és egyre merészebb formák kerültek a piacra. A húszas évek egyeduralkodó, szögletes  Bauhaus stílusa után a MID CENTURY MODERN,  a vidám színeket és a lekerekített, gömbölyded formákat részesítette előnyben.

La Chaise – Charles & Ray Eames

Ez volt az ún. Streamlining virágkora, amikor is az áramvonalas, gömbölyített formák a gyorsaságot, a dinamizmust és a fejlődést jelképezték. Megjelentek a növényi motívumok mint a bútorgyártás organikus irányzatának előfutárai. Megszülettek az első, lágy vonalakkal dolgozó úgynevezett biomorfikus bútorformák, melyek mint finoma ölelő karok vonták körbe a testet. Az 50-es évektől kezdődően a Mid Century Modern Olaszországban és a Skandináv országokban hangsúlyos szerepet töltött be bútortervezésben, és míg Itáliában a színes játékos műanyag design, addig az északi országokban a természetes alapanyagok, a fa és az üveg használata, valamint az egyszerűbb letisztultabb  vonalvezetés volt a jellemzőbb. Az  utóbbi évek steril minimalizmusa után a Mid Century Modern organikus formáival és pazar színeivel új lendületet adott a mai enteriőr designnak és ezzel azt egyértelműen az élettel és érzelemmel teli tértervezés irányába fordította azt.

Plastic – Charles & Ray Eames
Swan chair – Arne Jacobsen
Swan & Egg chair – Arne Jacobsen